تبلیغات
نگاهی به ژرفای نگاه - آثار و بركات مادی استغفار
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : سید داود ساجد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
نگاهی به ژرفای نگاه
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 4 آذر 1394 :: نویسنده : سید داود ساجد



1 ـ زندگى خوب و بهرهورى از نعمت هاى خدا در دنیا

یكى از بركات مادّى استغفار دست یافتن به زندگى خوب و دنیاى آسوده و بى دغدغه تا آخرین لحظه عمر است . افزون بر آن ، افزایش كمالات و رشد فضایل نفسانى در وجود انسان ، پى آمد دیگرى است كه محصول زندگى خوب و آسوده است.

خداى مهربان در این زمینه از زبان پیامبرش (صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید:

( وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى أَجَل مُسَمًّى وَ یُؤْتِ كُلَّ ذِى فَضْل فَضْلَه وَ إِنْ تَولَّواْ فَاِنّى أَخافُ عَلَیْكُمْ عَذابَ یَوْم كَبیر ). (1)

( دعوت من این است كه ... ) استغفار كنید و از پروردگار خویش آمرزش بطلبید، سپس به سوى او باز گردید ، تا شما را تا مدّت معین ( كه براى عمرتان قرار داده از نعمت هاى این جهان ) به خوبى بهره مند سازد، و به هر صاحب فضیلتى به مقدار فضیلتش ببخشد ، و اگر ( از این فرمان ) روى گردان شوید، من بر شما از عذاب روزى بزرگ بیمناكم .

2 ـ نزول باران رحمت و نجات از خشك سالى

اثر پر بار دیگر استغفار كه بركات آن شامل حال دیگران نیز مى گردد ، نزول باران رحمت و در نتیجه رویش مناسب گیاهان ، سرسبزى مزارع و باغستان ها و شادابى میوه ها و سبزى هاست كه حیات تمام موجوداتِ زنده وابسته بدان است .

در آیات متعددى از قرآن به این اثر اشاره شده ، به گونه اى كه جاى تردید براى كسى باقى نمى گذارد.

در سوره هود خداوند كریم سخن پیامبرش حضرت هود (علیه السلام) را با مردم


خویش چنین بیان مى فرماید:

( وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماء عَلَیْكُمْ مِدْرراً ). (2)

اى قوم من از پروردگارتان طلب آمرزش كنید و به سوى او باز گردید تا ( بارانِ ) آسمان را پى درپى بر شما فرو فرستد.

همچنین زبان حال پیامبرش حضرت نوح (علیه السلام) را چنین بیان مى كند:

( فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّارًا * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْرارًا * ... وَ یَجْعَلْ لَكُمْ جَنّات وَ یَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهارًا ). (3)

به آن ها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید كه او بسیار آمرزنده است . ( و اگر چنین كنید خداوند  ) باران هاى پر بركت آسمان را پى درپى بر شما مى فرستد ... و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار مى دهد .

تردیدى نیست كه كلید بارانِ رحمت ، در دست خداوند قادر متعال است و تا مشیّت و اراده حق به سیراب شدن سرزمینى تعلق نگیرد ، ابر رحمت ، باران خویش را فرو نمى فرستد .

او خود در منشور آسمانیش مى فرماید :

( وَ هُوَ الَّذى یُرْسِلُ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَىْ رَحْمَتِهِ حَتّى إِذا أَقَلَّتْ سَحاباً ثِقالاً سُقْناهُ لِبَلَد مَیِّت فَأَنْزَلْنا بِهِ الماءَ فأَخْرَجْنا بِهِ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ كَذلِكَ نُخْرِجُ المَوْتى لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ). (1)

او كسى است كه بادها را بشارت دهنده در پیشاپیش ( باران ) رحمتش مى فرستد ; تا ابرهاى سنگین را ( بر دوش ) كشند ; ( سپس ) ما آن ها را به سوى زمین هاى مرده مى فرستیم ; و به وسیله آن ها ، آب ( حیاتبخش ) را نازل مى كنیم و با آن ، هر گونه میوه اى ( را از خاك تیره ) بیرون مى آوریم ; همان گونه ( كه زمین هاى مرده را زنده مى كنیم ) مردگان را ( نیز در قیامت ) زنده مى كنیم ، شاید ( با توجّه به این مثال قدرت خدا را ) متذكّر شوید .

از طرفى همان گونه كه در بحث عقوبت گناهان اشاره كردیم ، یكى از آثار شوم گناهان بندگان ، در هر منطقه اى ، قحطى و خشك سالى است. پس چه بهتر كه پس از انجام گناه ، از كردار خویش پشیمان شویم و به درگاه خدا روى آوریم و از او عذر خواسته و استغفار كنیم تا خداوند مهربان ، باران رحمتش را پى درپى بر ما فرو فرستد.

از مدارك معتبرى استفاده مى شود : هر جمعیّتى كه استغفار و عذر خواهى از خداى غفّار را شعار خویش قرار دهند خدا آن ها را از قحطى و خشك سالى نجات مى دهد ، و هر جمعیتى كه گناهان را یكى پس از دیگرى انجام داده و از استغفار و توبه غافل شوند ; خدا باران رحمتش را از آنان قطع مى كند.

ذوالقرنین ـ بنده صالحى كه خداوند به او قدرت و سلطنت داده بود و در قرآن به زندگى او اشاره كرده است  (2) از امّت دانشمندى كه در میان قوم موسى (علیه السلام) بودند ، پرسید: علت این كه شما گرفتار قحطى ( و خشك سالى ) نمى شوید چیست ؟

گفتند:

مِنْ قِبَلِ إِنّا لا نَغْفَلُ عَنِ الاِسْتِغْفارِ .

بدین خاطر كه ما از استغفار و طلب آمرزش از خداوند غافل نمى شویم. (3)

3 ـ تقویت قواى جسمى و روحى ، فردى و اجتماعى

بى شك بسیارى از گناهان ، قواى جسمى و روحى انسان را تحلیل برده و او را به سوى ضعف و سستى و كسالت و تنبلى مى كشاند و گاهى منجر به نابودى و از بین رفتن هستى او مى گردد.

از طرفى چون استغفار و عذرخواهى از خداوند غفار ، باعث ریزش گناهان و از بین رفتن آثار سوء كردار زشت انسان مى گردد ، پس یكى از آثار درخواست عفو و بخشش از خداوند ، زیاد شدن قواى جسمى و افزایش نیروهاى متمركز در روح انسان است . خداوند، سفارش حضرت

هود (علیه السلام)به قومش را چنین بیان مى فرماید:

( وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماء عَلَیْكُمْ مِدْرراً وَ یَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَولَّوْا مُجْرِمینَ ). (4)

اى قوم من از پروردگارتان طلب آمرزش كنید ، سپس به سوى او باز گردید ، تا ( باران ) آسمان را پى درپى بر شما بفرستد ، و نیرویى بر نیرویتان بیافزاید ، و در حالى كه گناه كارید ( از حق ) روى برنتابید .

4 ـ وسعت روزى و حلّ مشكلات اقتصادى

از آن جا كه یكى از عقوبت هاى گناه براى مؤمن در دنیا ، گرفتارى هاى اقتصادى و فقر و تنگ دستى است كه همچون خوره اى به جانش افتاده ، او را آزار داده و در اجتماع خوارش مى كند و نیز از آن جا كه استغفار شوینده گناهان و از بین برنده عقوبت آنها در دنیا با همه شدّت و عظمتشان مى باشد ، و با از بین رفتن گناهان زمینه اى براى گرفتارى مؤمن در اثر ارتكاب گناه باقى نمى ماند ; بدین خاطر یكى از بركات استغفار رهایى از نادارى و حل شدن مشكلات اقتصادى شمرده شده است. پس استغفار از گناه و عذرخواهى از خداوند ; باعث زدایش فقر و بیچارگى ، افزایش رزق و روزى ، بركت در مال و ثروت ، بهره مندى از نعمت هاى پروردگار و گشوده شدن گره هاى كور اقتصادى مى گردد .

این خود اثر پربارى است كه باعث توفیقات معنوى بسیارى در دنیا مى شود . از این روست كه خداوند با روشنى از آن یاد كرده و مى فرماید:

( اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْراراً * وَ یُمْدِدْكُمْ بِأَمْوال وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَكُمْ جَنّات وَ یَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً ). (5)

از پروردگار خویش آمرزش طلبید كه او بسیار آمرزنده است ( اگر چنین كنید ) او ( باران ) آسمان را پى درپى بر شما فرو مى فرستد و شما را با اموال و فرزندان بسیار كمك مى كند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار مى دهد .

رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) نیز در این زمینه مى فرمایند:

مَنْ أَكْثَرَ الإِسْتِغْفارَ جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضیق مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبُ . (6)

كسى كه زیاد استغفار گوید و از خدا عذرخواهى كند ; خداوند از هر غصّه اى برایش گشایشى قرار دهد و از هر تنگنایى راه فرارى پیش پایش گذارد و او را از جایى كه گمان ندارد روزى مى دهد .

امام رضا (علیه السلام) حدیث زیبایى را از پدران خویش ، از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم)روایت مى كنند كه فرمودند:

مَنِ اسْتَبْطَأَ الرِّزْقَ فَلْیَسْتَغْفِرِ اللهَ . (7)

كسى كه روزیش به كندى به دست مى آید ، باید استغفار كند و از خدا آمرزش طلبد .

امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز ، در سخن پربارى استغفار را سبب افزایش روزى شمرده ، مى فرمایند:

اَلإسْتِغْفارُ یَزیدُ فِى الرِّزْقَ . (8)

استغفار و طلب آمرزش از خداوند روزى انسان را زیاد مى كند .

در سخن پر نور دیگرى نیز همین اثر را براى زیاد گفتن استغفار ذكر مى فرمایند:

أَكْثِرُوا الإِسْتِغْفارَ تَجْلِبُوا الرِّزْقَ . (9)

زیاد استغفار گویید و از خدا پوزش بطلبید تا روزى را ( به سوى خود ) جذب نمایید .

امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، براى دست یافتن به روزى بیشتر و افزایش مال و ثروت ، استغفار خاصّى را با مضامین عالى ، به مرد عربى ـ كه سخت گرفتار بود ـ آموختند. بعد از یك سال كه آن را هر شب قبل از خواب تلاوت كرده بود ، خدمت مولا آمد و عرض كرد:

یا امیرالمؤمنین ! خداوند نعمتش را بر من تمام كرد . و آن قدر به من مال و ثروت عطا فرمود كه از زیادیش ، نگهدارى آن اموال برایم سخت شده است ، و جایى براى محافظت گوسفندان و شتران فراوانى كه خداوند روزیم كرده است ندارم . (10)

5 ـ بچه دار شدن و افزایش اولاد

خانواده هاى بسیارى از نداشتن ، یا كمى فرزند رنج مى برند و براى دست یافتن به اولاد سالم و صالح در تلاش مى باشند ، به هر دكترى مراجعه كرده ، و هر دارویى را مصرف مى كنند و چه بسا ثروت زیادى را در این راه هزینه كرده و عاقبت هم نتیجه اى نمى گیرند. در حالى كه نعمت فرزنددارى نیز یكى از نعمت هایى است كه زمام امرش به دست خداوند است و تا او اراده نكند ; كسى داراى فرزند ـ دختر یا پسر ـ نمى شود . و لذا خداى سبحان ، با كمال دلسوزى راه دست یافتن به چنین نعمتى را زیاد استغفار كردن شمرده و مى فرماید:

( اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْراراً * وَ یُمْدِدْكُمْ بِأَمْوال وَ بَنینَ ). (11)

از پروردگار خویش آمرزش بطلبید كه او بسیار آمرزنده است ( اگر چنین كنید ) او ( باران ) آسمان را پى درپى بر شما فرو مى فرستد و شما را با اموال و فرزندان بسیار كمك مى كند .

امام باقر (علیه السلام) در حدیثى، زمان و تعداد استغفار نمودن ، براى دست یافتن به چنین نعمتى را به یكى از اصحاب خویش آموخته اند.

محمد بن یوسف از پدرش نقل مى كند : خدمت امام باقر (علیه السلام) بودم كه مردى خدمت آن حضرت آمد و عرض كرد : جانم به فدایت ، من ثروت زیادى دارم اما فرزندى برایم متولد نمى شود ; آیا راه چاره اى ( براى رسیدن به این نعمت ) هست ؟

امام (علیه السلام) فرمودند:

نَعَم إِسْتَغْفِرْ رَبَّكَ سَنَةً فى آخِرِ اللَّیْلِ مِأَةَ مَرَّةً فَاِنْ ضَیَّعْتَ ذلِكَ فَاقْضِهِ بِالنَّهار فَاِنَّ اللهَ یَقُولُ : ( اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْراراً * وَ یُمْدِدْكُمْ بِأَمْوال وَ بَنینَ ) . (12)

آرى، یك سال در ساعت آخر شب ، شبى صد بار از پروردگار خویش آمرزش طلبیده ، استغفار كن . و چنانچه ساعت آخر شب را از دست دادى قضاى آن را در روز به جا آور، البتّه كه خداوند مى فرماید: « از پروردگار خویش آمرزش طلبید كه او بسیار آمرزنده است . ( اگر چنین كنید ) او ( باران ) آسمان را پى درپى بر شما فرو فرستاده و شما را با اموال و فرزندان بسیار كمك مى كند ».

در روایت دیگرى امام باقر (علیه السلام) دستور استغفار براى فرزنددار شدن را به گونه دیگر بیان مى كنند.

سلیمان بن جعفر گوید: مردى خدمت امام باقر (علیه السلام) آمد و از كمى فرزند به محضر آن حضرت گلایه كرد و گفت از كنیزان و زن هاى آزاد ، فرزند مى خواهد ولى با این كه شصت سال از عمرش مى گذرد هنوز روزیش نشده است. امام (علیه السلام) فرمودند:

مدت سه روز بعد از نماز عشا ، و نماز صبح ، هفتاد مرتبه بگو: « سبحان الله » و هفتاد مرتبه استغفار كن و در انتهاى ختم استغفار ، فرمایش خداوند در قرآن را بخوان . كه فرموده است :

( إسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ * إِنَّهُ كانَ غَفّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْراراً * وَ یُمْدِدْكُمْ بِأَمْوال وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَكُمْ جَنّات وَ یَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً ) . (13)

سپس در شب سوم ، با همسرت همبستر شو . البتّه كه با اجازه خداوند ، فرزندى پسر ، سالم و كامل روزیت مى گردد.

سلیمان گوید: آن مرد به دستور امام (علیه السلام) ، عمل كرد و هنوز سال بر او نگذشته بود ، فرزندى روزیش شد كه نور چشم او گشت. (14)

از آنچه گذشت روشن مى شود كه یكى از بركات استغفار و مداومت بر آن این است كه خداوند به آن ها كه از او فرزند مى خواهند، فرزند عنایت مى كند . و این مسأله به تجربه هم ثابت شده است .

نگارنده گوید : اینجانب نمونه اى از آن را ، در زندگى یكى از دوستان دیدم. شخصى كه ده سال ازدواج كرده بود و بچه دار نمى شد، استغفارى را كه از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت شده است ; خود و همسرش یك سال هر شب قبل از خواب تلاوت كردند و بعد از یكسال خداوند فرزندى صحیح و سالم به آن ها عطا فرمود. (15)

نمونه دیگر : شخص موثّقى از دوستان روحانى ، بعد از فرزند اوّلى كه خدا به آنان داد ، تا مدّت پانزده سال از داشتن فرزند محروم بودند . و در این مدّت خود و همسرش به دكترهاى متعدد و متخصصى مراجعه كرده و تحت درمان هاى مختلفى قرار گرفتند ولى نتیجه اى نگرفتند . بعد از آشنایى با اینجانب و سفارش به تلاوت این استغفار و ذكر آثار و بركاتش ، مدّت یكسال طبق دستور امیرالمؤمنین (علیه السلام) آن را تلاوت كردند و بعد از پانزده سال محرومیّت ، داراى فرزند دیگرى گردیدند .

6 ـ نجات یافتن از بلاهاى خانمان سوز دنیا

یكى از عقوبت هاى گناه براى مؤمن در دنیا، نزول انواع بلاهاى خانمان سوز براى او و خانواده اوست . و چنانچه گناه در اجتماع مسلمین فرا گیر شود و فضاى شهر یا روستایى را آلوده سازد ، این بلاها عمومیّت پیدا كرده و به صورت سیل ، طوفان ، زلزله ، تگرگ هاى شدید و جنگ هاى خانمان سوز و ... هستى آنان را بر باد مى دهد.

در آیات متعدّدى از قرآن كریم به نزول بلاهایى سخت تر از این ها به خاطر معصیت و نافرمانى مردم در امّت هاى گذشته ، اشاره شده است. گرچه چنین بلاهایى در امّت اسلام ، به خاطر وجود نازنین پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) و اوصیاى گرامیش (علیهم السلام) ، برداشته شده است و خداوند به صراحت آن را در قرآن اعلام كرده است:

( وَ ما كانَ اللهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ ). (16)

تا تو ( اى رسول ما ) در میان این مردم هستى خداوند آنان را عذاب نمى كند .

و امام زمان (علیه السلام) نیز به نقش وجود پر بركت خود ، در دور كردن بلا از شیعیانشان اشاره كرده و مى فرمایند:

أَنَا خاتَمُ الأَوْصِیاءِ وَ بى یَدْفَعُ اللهُ البَلاءَ عَنْ أَهْلى وَشیعَتى . (17)

من آخرینِ اوصیایم ، خداوند به وسیله من بلا و گرفتارى را از خاندان و شیعیانم برطرف مى كند .

ولى نزول بلاهایى همچون سیل ، طوفان ، زلزله و ... هنگام زیاد شدن معصیت و نافرمانىِ خداوند در جامعه ، انكار مقدّسات و ضروریّات مذهب و بى اعتنایى به مقام ولایت امیرالمؤمنین و اولاد پاكش (علیهم السلام) ، براى احدى قابل انكار نیست و در طول تاریخ نمونه هاى زیادى داشته است .

از همین روست كه خداوند كریم و مهربان ، براى پیشگیرى از نزول چنین بلاهایى تنها راه نجات را پناه بردن به سایه استغفار بیان كرده است و بى درنگ پس از آیه مذكور مى فرماید:

( وَ ما كانَ اللهُ مُعَذِّبَهُم وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ ). (18)

اگر مردم استغفار كنند و از خداى خویش آمرزش بخواهند خداوند آنان را عذاب نمى كند .

رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) نیز در سخن زیبایى ، استغفار را عامل دور گشتن بلا و گرفتارى برشمرده و فرموده اند:

إِدْفَعُوا أَبْوابَ البَلایا بِالإِسْتِغْفارِ .

درهاى بلاها و گرفتارى ها را به كمك استغفار ببندید . (19)

پس یكى از مهمترین آثار و بركات استغفار در دنیا نجات یافتن از بلاهاى ویرانگر است كه زندگى انسان را به آتش مى كشند و نعمت هاى خداوند را از او سلب مى كنند.

7 ـ دفع عذاب از دیگران به وجود استغفار گویان

استغفار نه تنها سبب نجات انسان از بلاهاست بلكه از دیگران نیز عذاب را دور مى سازد ، و این بدان خاطر است كه جایگاه استغفار در نزد خدا بسیار عظیم است ، و مستغفرین بسى محبوب خدایند .

آرى ! مقام استغفارگویان به قدرى ارجمند است كه خداوند به احترام آنان ، از عذاب مردمان شهر یا روستا كه به خاطر معصیت و نافرمانى خداوند مستوجب عذاب و بلاى الهى شده اند ، صرف نظر مى كند و به خاطر عدّه معدودى كه سحرگاهان استغفار مى كنند و از خوف خدا اشك مى ریزند ، آن ها را عذاب نمى كند.

امام صادق (علیه السلام) در این باره حدیث پربارى را از پدرانشان ، از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت مى كنند كه فرمودند:

إِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ إِذا رَأى أَهْلَ قَرْیَة قَدْ أَسْرَفُوا فِى المَعاصى وَفیها ثَلاثُ نَفَر مِنَ الْمُؤْمِنینَ ناداهُمْ جَلَّ جَلالُهُ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمائُهُ : یا اَهْلَ مَعْصِیَتى ، لَوْلا ما فیكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنینَ المُتحابّینَ بِجَلالى ، الْعامِرینَ بِصَلاتِهِمْ أَرْضى وَ مَساجِدى ، اَلْمُسْتَغْفِرینَ بِالأَسْحارِ خَوْفاً مِنّى ، لاََنْزَلْتُ بِكُمْ عَذابى ثُمَّ لا أُبالى . (20)

زمانى كه خداوند اهل شهر و دیارى را ببیند كه در گناهان زیاده روى كرده اند ولى سه نفر از مؤمنان در میان آنان هستند، خداوند ـ كه جلالتش بزرگ و نامهایش مقدّس است ـ اهل آن منطقه را چنین ندا مى كند :

اى اهل نافرمانى من ، اگر در میان شما برادران مؤمنتان نبودند كه به یكدیگر در راه جلال من اظهار محبّت كنند ، با نمازشان زمین و مساجد مرا آباد سازند و در سحرگاهان از ترس من استغفار گفته و طلب آمرزش كنند ; هر آینه عذابم را بر شما نازل مى كردم و مرا باكى نبود.

8 ـ رفع غم و غصّه ، رهایى از مشكلات

زندگى امروز بشر ، با مشكلات ، ناملایمات و سختى هاى فراوانى همراه است . هر كس براى رهایى خویش از غم و اندوه ، به وسیله اى متوسّل مى شود تا از عواقب سوء آن در امان مانده و گرفتارِ پى آمدهاى ناگوارش نگردد.

چه بسا افرادى در اثر دیدن مشكلات سخت و دست و پنجه نرم كردن با غم و غصّه هاى گوناگون ، گرفتار ناراحتى هاى شدید عصبى و نارسایى هاى سخت روحى گشته اند و براى درمان خود بار سنگین سفرهاى پرتلاش و كم سودى را به دوش كشیده اند و مخارج زیادى را متحمّل شده اند و ضررهاى اقتصادى فراوانى دیده اند. غافل از آن كه خداى مهربان ـ كه تمام احكام و دستوراتش براى سعادت و آسایش بشر وضع شده است ـ در این زمینه نیز دستوراتى را به انبیا و فرستادگانش داده است تا براى مردم بیان كنند و كامل ترین آن را در اختیار برترین پیامبرش قرار داده است.

مهمترین عامل نجات از مشكلات و سختى ها و بهترین سبب زدودن غم و اندوه در كلمات نورانى پیامبر و اهل بیت پاكش (علیهم السلام)استغفار و عذرخواهى از خداى مهربان، معرفى شده است.

رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در سخن زیبایى مى فرمایند:

مَنْ كَثُرَ هُمُومُه فَلْیُكْثِر مِنَ الاِْسْتِغْفار . (21)

هر كس غم و غصه اش زیاد است ، باید زیاد استغفار كند .

و نیز در عبارت دیگرى میدان تأثیر استغفار را گسترده تر معرفى كرده و فرموده اند:

عَلَیْكَ بِالإِسْتِغْفارِ فَاِنَّهُ الْمُنْجاةُ . (22)

بر تو باد به استغفار و عذر خواهى از خداوند كه استغفار نجات دهنده ( انسان از مشكلات و سختى ها ) است .

امام هادى (علیه السلام) ، براى رهایى از مشكلات وناروایى ها ، به استغفار به عنوان دعایى خاصّ كه مورد تأكید پدران گرامیشان (علیهم السلام) نیز بوده است ، سفارش مى كنند .

محمد بن ریّان گوید: نامه اى به امام هادى (علیه السلام) نوشتم و از آن حضرت دعایى خواستم براى رهایى از سختى ها و بلاهایى كه نازل مى گردد و مشكلاتى كه دست و پا گیر انسان مى شود ، و در نامه ام تأكید كردم : همان گونه كه پدران گرامیشان به دوستانشان مطالب خاصّى را مى آموختند ، به

من نیز دعایى مخصوص بیاموزند ( كه از آن بهره فراوان ببرم ) ، حضرت در جواب چنین مرقوم فرمودند:

أَلْزِمِ الإِسْتِغْفارَ . (23)

همیشه و در همه حال با استغفار همراه باش ( و آن را تلاوت كن )! .

رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در كلام دلنشینى ، براى نجات از غم و اندوه و تنگناهاى زندگى ، به زیاد گفتن استغفار سفارش كرده اند:

مَنْ أَكْثَرَ الإِسْتِغْفارِ جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ كُلَّ هَمّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضیق مَخْرجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبُ . (24)

هر كس زیاد استغفار كند خداوند، نسبت به هر غصّه و اندوهى گشایشى برایش قرار دهد و از هر تنگنایى راه خروجى پیش پایش گذارد ، و از جایى كه گمان ندارد او را روزى دهد .

9 ـ نجات از قرض و پرداخت بدهى

یكى از مشكلات اقتصادى مسلمانان و مخصوصاً دوستان امیرمؤمنان (علیه السلام)، گرفتار شدن به قرض و وام هاى دراز مدّت است كه در موارد بسیارى با رِبا و سود دهىِ غیر مجاز همراه است و باعث خمودى و انحطاط فكرى مسلمین و ضررهاى سنگین مالى و سقوط در گرداب گناه مى گردد . و عواقب سوئى را براى فرد و جامعه در بر دارد و ضربه هاى سهمگینى بر پیكر نظام اقتصادى اجتماع وارد مى سازد.

از طرفى اشخاص بسیارى براى بهبود زندگى خویش ، ناچار به گرفتن وام بدون بهره هستند . این گونه وام گرفتن ، هر چند ضررى به همراه ندارد بلكه در بسیارى از اوقات گره هاى كور اقتصادى وام گیرندگان را باز مى كند و براى وام دهندگان ثواب عظیم و بركات فراوانى را به دنبال دارد . امّا فرو رفتن در گرداب قرض و دست و پا زدن براى بازپرداخت وام ، از مشكلات سختى است كه مؤمن را در دنیا گرفتار ، فكرش را مشغول و عمرش را كوتاه مى كند ; چرا كه غم و غصه پرداخت اقساط ماهیانه و تأمین وجه چك هایى كه به اشخاص مختلف داده است براى كسى كه قدرت تهیّه و پرداخت آن را ندارد ، آرامش زندگیش را سلب كرده و سلامت جسم و جانش را به خطر مى اندازد.

در كلمات نورانى اهل بیت (علیهم السلام) براى رهایى از این مشكل و سهولت در پرداخت بدهى ، راه هایى ارائه شده است.

یكى از مهمترین آن ها ، زیاد استغفار نمودن و عذرخواهى كردن از خدا در ساعات شب و روز است.

اسماعیل بن سهیل گوید: براى امام باقر (علیه السلام) نامه اى نوشتم ، ( مشكل خود را عنوان كردم ) كه گرفتار قرض سنگینى شده ام ( به گونه اى كه فكرم را مشغول كرده و آبرویم را به خطر انداخته است ).

حضرت در جواب نامه ام نوشتند:

أَكْثِرْ مِنَ الإِسْتِغْفارِ وَ رَطِّبْ لِسانكَ بِقَراءَةِ « إِنّا أَنْزَلْناهُ » . (25)

زیاد استغفار كن و زبانت را به تلاوت سوره « اِنا اَنْزلناهُ » تر و تازه گردان ( سوره قدر را مرتّب تلاوت كن ) .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

پى‏نوشتها:
1. سوره هود ، آیه 3 .
2. سوره هود ، آیه 52 .
3. سوره نوح ، آیه 10 ـ 12 .
4. سوره هود ، آیه 52 .
5. سوره نوح ، آیه 10 ـ 12 .
6. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 281 .
7 ـ بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 277 .
8 ـ بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 277 .
9 ـ بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 277 .
10. صحیفة العلویة الجامعة ، ص 659 ، جریان كامل این ماجرا و نسخه استغفارى كه امیرالمؤمنین (علیه السلام)به آن مرد عطا كردند ، در فصل آخر همین كتاب صفحه 258 آمده است.
11. سوره نوح ، آیه 10 ـ 11 .
12. بحارالأنوار ، ج 84 ، ص 221 .
13. سوره نوح ، آیه 10 ـ 12 .
14. بحارالأنوار ، ج 101 ، ص 84 .
15. این استغفار همراه با ترجمه روان به ضمیمه داستان شیرین آن ، در همین كتاب صفحه 258 ـ 278 آمده است .
16. سوره افنال ، آیه 33 .
17. بحارالأنوار ، ج 52 ، ص 30 ; الدعوات ، ص 207 ; كمال الدین ، ج 2 ، ص 441 .
18. سوره انفال ، آیه 33 .
19. مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 318 .
20. بحارالأنوار ، ج 70 ، ص 381 ; علل الشرایع ، ج 1 ، ص 234 .
21. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 283 .
22. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 283 .
23. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 283 ; وسائل الشّیعه ، ج 7 ، ص 177 .
24. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 281 .
25. كافى ، ج 5 ، ص 316 ، ح 51 .




نوع مطلب : فرهنگی، ندای حق، 
برچسب ها : خواص استغفار، فواید استغفار، استغفار کردن، دعا و استغفار، طلب آمرزش، طلب عفو، طلب بخشش،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب